Rybáři s čluny putují daleko od břehu na rozsáhlou vodní plochu rybníků, jezer nebo přehrad, a pokud si chtějí ušetřit námahu z veslování a také ušetřit čas, vypomáhají si tažným motorem. Motory mohou být v zásadě dvojího druhu, buď benzínové, nebo elektromotory.

člun

Na mnoha vodních nádržích platí zákaz plavby se spalovacím motorem

V naší zemi, ale i v mnoha evropských destinacích, pokud získáte povolení k rybolovu, vám nic nebrání ve vaší oblíbené činnosti. Jediným omezením, a to dost podstatným, však může být zákaz plavby po hladině se spalovacím motorem z důvodu ochrany přírody. Právě zde nachází uplatnění tažný elektromotor https://www.tahoun.cz/lodni-motory/.
Elektromotory se vyrábí pro tyto účely ve třech základních kategoriích, odstupňovaných podle výkonu. Nejčastěji se u nafukovacích člunů setkáváme s motory střední třídy, které mají tah v rozmezí od 40 do 55 lbs. (1 libra se převádí na kilogramy veličinou 0,48 kg).  Motor střední třídy si snadno poradí s dvou až třímístnou posádkou rybářů, i s nákladem vybavení, při současné rychlosti 6 km/h. Taková rychlost člunu je většinou plně dostačující.

Elektromotor střední třídy může být s plynulou regulací, nebo s tzv. skokovou, kdy se řadí rychlostní stupně pomocí přepínače, a není tu k dispozici žádná spojka, jak to bývá u převodových skříní automobilů.
Na výběr jsou motory na 12 V baterii, anebo na 24 V, kde jsou baterie dvě. Výhodnější jsou vždy motory na 12 V, poněvadž každá baterie představuje poměrně značnou zátěž, a motory se dvěma bateriemi se hodí spíš pro laminátové nebo velkokapacitní čluny.

motorový člun

Největší pozornost byste měli věnovat samotné baterii. Záleží na jejím typu a pochopitelně i na kapacitě. Automobilové baterie pro tento účel příliš vhodné nejsou, protože nejsou konstruovány pro trvalý odběr elektřiny – baterie v autě totiž neustále dobíjí alternátor, navíc nejsou bezúdržbové a musíte dbát na pravidelné sledování hladiny elektrolytu. Používejte je pouze jako náhradní zdroj a pro trvalý provoz člunového motoru zvolte trakční baterie, pokud možno bezúdržbové. Jsou to akumulátory s uzavřeným krytem (pouzdrem), jsou stavěny pro dlouhodobý odběr, pro cyklické opakované namáhání, a nevadí jim hluboké vybíjení. Jsou buď typu AGM, nebo se jedná o gelové články.